Vi tar Halden videre

I Halden skal arbeid, kunnskap og klima være viktigst.

Halden Arbeiderparti vil særlig prioritere skole, eldreomsorg og arbeid i neste periode:

•  Økt kvalitet i skolen. Tilstrekkelige undervisningsressurser, godt læringsmiljø og bedre bruk av digitale læremidler.
  • Gode tilbud i barnehage, SFO og åpen skole til lavest mulig pris.
  • Økt kapasitet i eldreomsorgen. Både hjemmebaserte tjenester og sykehjem må styrkes.
  • Friske eldre er en stor ressurs som bør anerkjennes og tas i bruk langt mer i frivillighet, organisasjonsliv, kultur og omsorg.
  • En kommune som engasjerer seg for et sterkere, bærekraftig næringsliv i Halden.
  • Alle kommunale investeringer av en viss størrelse skal ha et klimabudsjett når investeringsbeslutningen tas.

I Halden skal arbeid, kunnskap og klima være viktigst. Halden Arbeiderparti mener at prioritert satsing og målrettet arbeid innen disse temaene vil styrke vår evne til å håndtereomstilling i årene framover.

Siden den industrielle revolusjonen har ny teknologi gitt fire ganger flere jobber enn den har avskaffet. Farlige jobber og kjedelige jobber har blitt overtatt av maskiner. Økt økonomiskvekst har gitt grunnlag for sterk vekst i lønninger og utbygging av offentlige tjenester. Nå erdet den digitale revolusjonen som endrer arbeidsliv og hverdagsliv. Nå som før er detopplæring og kompetanse, samt fordelingspolitikk gjennom lønnsforhandlinger, skatt ogvelferdsordninger som er avgjørende for å sørge for at gevinstene ved den teknologiskeutviklingen kommer alle til gode.

En tredjedel av befolkningen i yrkesaktiv alder (20-66 år) står utenfor arbeidslivet, og det er en klar tendens til at denne gruppen øker. Økt sysselsetting er Arbeiderpartiets viktigste svar for å skape en mer inkluderende og økonomisk bærekraftig kommune det er godt å boi. Omstilling innen næringslivet, en god velferdskommune og tilrettelegging for nye arbeidsplasser blir viktig for å få dette til. Halden Arbeiderparti vil utvikle næringslivet i Halden, blant annet gjennom samarbeid både mot svenske og norske nabokommuner.

Halden Arbeiderparti har som mål at folkehelsen skal styrkes gjennom faglig utvikling og økt kunnskapsnivå. Utdanningsnivået i Halden er lavt og Arbeiderpartiet vil arbeide for å heve dette gjennom satsing på innhold i skolen og et helhetlig skoleløp. Fokus på mestring, resultater og læring i grunnskolen skal gi bedre forutsetninger for gjennomføring av videregående skole. Noe som igjen gir muligheter for høyere utdanning. Godt samarbeid mellom kommune, region og stat er viktig, samtidig som vi må tenke folkehelse i alt vi gjør og sørge for tidlig innsats og tilstrekkelig forebyggende arbeid i Halden kommune.

Klimaet endrer seg. Å begrense klimaendringene og utvikle bærekraftige samfunn er vårtids største utfordring. Kommunen er en helt sentral aktør i klima- og miljøpolitikken. Halden må ta sin del av ansvaret og gå foran i å finne løsninger der vi har gode forutsetninger for det. Halden kommune skal være miljøvennlig og bidra med sin andel kutt i klimagasser og samtidig legge til rette for at innbyggerne kan ta klimavennlige valg. Halden som kommune og som by skal ta sin del av ansvaret for at målene i Parisavtalen skal nås.

Halden Arbeiderparti vil at videre vekst i persontrafikk i hovedsak skal tas gjennomgang, sykkel og kollektivtrafikk. Skal dette målet nås, må kollektivtilbud mellom utkanten og sentrum og mellom kommunene i fylket bli bedre. En samfunnsutvikling med mindretransportbehov og energibruk vil kreve en mer kompakt byutvikling, med bærekraftigarealpolitikk der fremtidsrettet transport og logistikksystemer har stor prioritet.

Siden 2020 har antall innbyggere i Halden økt med i underkant av 100 pga nettoinnflytting. Det er forventet at i 2040 vil det være ca 35 500 innbyggere i kommunen. Ifølge kommunens planarbeid vil Halden ha en middels befolkningsvekst, men med noe lavere andel av innvandrerne enn andre byer i Østfold. Omlag 60 % av veksten vil komme i aldersgruppen 60+. Eldreomsorg og demensomsorgen vil være en stor oppgave.

Vi lever lengre og flere vil få behov for helse- og omsorgstjenester. Dette vil krevenytenkning på oppgaveløsning og kommunen trenger mer kompetanse og kunnskap i egenorganisasjon for å løse utfordringene.

Arbeiderparti mener at grunnleggende tjenester primært skal drives av kommunen. Kommunen må ha kompetanse på å drive sine lovpålagte oppgaver selv. Halden kommune bør styrke de kommunale tilbudene, og fortsatt ha et godt samarbeid med de private tilbyderne.

Kommunens rike kulturlandskap og –kulturhistoriske verdier må ivaretas. Halden skal bevares som en historisk by med Fredriksten festning og sine historiske bymiljøer og bygninger.

Halden Arbeiderparti vil forbedre Halden som velferdskommune. Barnehage og skole må gi barna våre ferdigheter og rike opplevelser. Våre eldre og de som har bistandsbehov trenger trygghet. Innbyggere skal ha tilgang på et rikt kulturliv, natur og friluftsopplevelser. Kommunen skal være en god støttespiller for både etablert og oppstartende næringsliv. For å styrke kommunens muligheter til å være en god velferdskommune for alle vil Halden Arbeiderparti beholde eiendomsskatten, styrke sysselsettingen og drive kommunen effektivt og med ny teknologi som kan redusere kostnader eller styrke kvaliteten på tjenestene.

I dette programmet legger vi fram Halden Arbeiderpartiets mål og hvilke tiltak vi vil få til den ærmeste årene fram til 2027. I tillegg vil Arbeiderpartiet alltid være beredt til å håndtereuforutsette hendelser og det kan bli nødvendig å løse oppgaver som vi ikke ser for oss i dag. Hvor langt vi kommer i å virkeliggjøre våre ambisjoner i programmet vil også avhenge av rammevilkår andre setter for oss, spesielt hvilken kommuneøkonomi Stortinget legger opp til.

Er du enig med Halden Arbeiderparti om Vi tar Halden videre?