Vårt grunnsyn

Halden Arbeiderpartiet står for frihet, likhet og solidaritet.

Arbeiderpartiet er det sosialdemokratiske partiet i Norge. Vi er en del av en internasjonalbevegelse og er en sterk kraft både på landsplan og i alle kommuner i Norge. Arbeiderpartiet er den politiske delen av arbeiderbevegelsen og sammen med den fagligedelen - fagbevegelsen - arbeider vi for å fremme de sosialdemokratiske ideene.

Sosialdemokratiet er en frihetsbevegelse. Utgangspunktet var frigjøring av arbeiderklassen. Gjennom avtaler, lover og omfattende velferdsordninger får arbeidstakere en lønn å leve av, gode arbeidsforhold og trygghet i alderdom eller hvis sykdom rammer. Tilgang på godutdanning gir større valgmuligheter for den enkelte. Sosialdemokratiet arbeider motøkonomiske og sosiale stengsler som begrenser enkeltmenneskets frihet.

Sosialdemokratiet arbeider også mot kulturelle stengsler som begrenser enkelt menneskets frihet. Ingen skal oppleve å bli påført begrensninger på grunn av sitt kjønn eller sinbakgrunn. Vi vil motvirke forestillinger og tradisjoner som krenker den enkeltes livs utfoldelse. Vi vil arbeide mot tankegods som gjør at noen opplever fordommer på grunn av sin hudfarge. Alle mennesker har samme verdi og fortjener å bli vurdert etter hva de faktisk kan bidra med, og ikke etter forhåndsdømming og gruppetenkning.

Solidaritet er for oss både en moralsk verdi og et verktøy. Vi føler solidaritet med de som er dårligere stilt enn oss selv. Samtidig forstår vi at solidaritet er smart: I dag trenger du støtte, i morgen kan det være meg. Og sammen står vi sterkere.

Solidaritet mellom generasjonene er bærebjelken til velferdsstaten. De fleste av oss gir mer enn vi mottar i midten av livet. Ved starten og avslutningen av livet er det vi som trenger fellesskapets ordninger. Den samme generasjonssolidariteten må nå lede oss til å vernenatur og miljø. Dagens produksjon- og forbruksmønstre truer livsgrunnlaget for kommendegenerasjoner. Sosialdemokratiet vil ta kampen for miljøet lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Sosialdemokratiet vil forsvare og fornye velferdsstaten. Arbeid for alle forblir vårt hovedmål og viktigste virkemiddel. Vi vil ha en sterk rettsstat som sikrer enkeltmenneskets frihet, rettferdig saksgang og likhet for loven. Vi vil ha en åpen økonomi der vi handler fritt med andre land. Vi anerkjenner det frie markedets gode evne til effektiv produksjon, samtidig som vi ser det strengt nødvendig å styre markedet for å sikre rimelig fordeling og miljøvennligproduksjon. Sosialdemokratiet arbeider for en sterk fagbevegelse for å sikre arbeidstakernes rettigheter og for å fremme gode samarbeidsløsninger mellom myndigheter og organiserte arbeidstakere og arbeidsgivere. Vi vil ha en internasjonal rettsorden der landene samarbeider for å fremme fred, sosial utvikling og demokratiske rettigheter.

Er du enig med Halden Arbeiderparti om Vårt grunnsyn?