Skole og barnehage

Arbeiderpartiet vil ha en velferdskommune som støtter foreldrene i å gi barn og unge en inkluderende og trygg oppvekst.

• Gi barna i småskolen en tettere individuelle oppfølging for å sikre lese-,skrive- og regneferdigheter og gi læringsutfordringer til sitt nivå.
  • Blant annet ved hjelp av økt bruk av digitale læremidler gi barna en undervisning som er mer variert, praktisk rettet og krav tilpasset sitt nivå.
  • Innføre tillitsreform i skolen for å styrke lærerne som fagpersoner gjennom mer tid til elevene.
  • Arbeiderpartiet vil øke attraktiviteten til læreryrket, og gi nok grunnbemanning, vi vil også at vikarer settes inn ved fravær.
  • Tilby «entreprenørskap» i samarbeid med Ungt Entreprenørskap og koding som valgfag i grunnskolen.
  • Utarbeide en plan for en videreutvikling av de kommunale barnehagene.
  • Utvide åpningstidene for åpen barnehage.
  • Økte ressurser til «tidlig innsats» og forebyggende tiltak. Et team bestående av både pedagogisk personale og fagarbeidere kan gi ekstra støtte til elever med ekstra utfordringer, eller som ligger foran resten av klassen.
  • Jobbe aktivt mot mobbing i skolen.
  • Langsiktig plan for kompetanseutvikling for de ansatte i barnehagene og skolene i Halden.
  • Vi vil styrke kvaliteten på SFO-tilbudet i Halden slik at SFO kan utvikles videre som en arena for utvikling, læring og god folkehelse. Arbeiderpartiet vil redusere foreldrebetalingen på SFO.
  • Fullføre sentrumsprosjektet med ny skole, idrettsanlegg og svømmehall
  • Videreføre samarbeidet med Halden Svømmeklubb knyttet tilsvømmeopplæring i grunnskolen
  • Øke ressurser til læremidler i skolen.
  • Behandle den snart utarbeidede skolebruksplanen for utvikling av grunnskolen i Halden som søker å finne en optimal struktur, blant annet inndelingen av skolegrenser og antall skolebygg, basert på beste anslag for hvilken kapasitet som trengs

Skolestrukturen i Halden bør gjennomgås for å finne en god balanse mellom ulike mål: Mest mulig ressurser på undervisning fremfor bygninger, skoler der folk bor, en kapasitet som gjenspeiler befolkningsutviklingen og en skolestørrelse som gir tilstrekkelig mangfold i tilbud. Halden kommune bør styrke de kommunale barnehagene, og fortsatt ha et godt samarbeid med de private.

Oppgaven til skolen er å gi grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i lesing, skriving, regning og språk. Samtidig blir evnen til kritisk tenkning, kreativitet og til å takle forandringer stadig viktigere i framtida. Behovet for økt kompetanse som følge av skjerpede krav og behov for omstilling gjør at kunnskapsnivået må økes. Denne målsettingen vil både gjelde lærere og elevene. Nye læringsverktøy og læringsmetoder vil bli innført i skolen og vil sette nye krav til elever og lærere.

Arbeiderpartiet vil at skolene kartlegger alle elevers lese-, skrive- og regneferdigheter i 1. og 2.årstrinn, og sikrer ekstra innsats for individuell oppfølging for de som trenger det.

Skoler med elever som krever ekstra oppfølging skal få ekstra ressurser til dette, samtidig bør skoler som vil prøve ut nye pedagogiske opplegg ha mulighet for å kunne få ekstra midler.

Skolene i Halden oppnår en lav poengsum på nasjonale prøver og målinger. Arbeiderpartiet vil arbeide for å stimulere læringsmiljøet i skolen, slik at Halden innen 2028 skal ligge over landsgjennomsnittet og i øvre sjikt i Østfoldmålingene.

Et stort etterslep når det gjelder vedlikehold gir økende utfordringer for elevenes og lærernes fysiske arbeidsmiljø. Arbeiderpartiet vil øke innsatsen for vedlikehold i skolen.

Arbeiderpartiet ønsker å knytte innholdet i SFO-tilbudet tettere opp mot skolens læringsmål. Foreldrebetalingen på SFO må holdes lav for å senke den økonomiske terskelen for å benytte seg av tilbudet. Det kan også gjøre det enklere for begge foreldrene og ha heltidsjobb.

Arbeiderpartiet vil ha økt bruk av skolene på sen ettermiddag/kveldstid. Det bidrar til gode fritidstilbud, tettere og bedre nærmiljøer og kan også virke positivt pålæring.

Er du enig med Halden Arbeiderparti om Skole og barnehage?