Kultur og fritid

Rause og inkluderende lokalsamfunn med sterke fellesskap gir det beste utgangspunktet for å løse framtidas utfordringer

• Legge til rette for frivillige aktiviteter innen idrett og kultur innenfor eksisterende ressurser, blant annet videreutvikle åpne skoletilbud.
  • Samarbeide med idrettsrådet for å øke rekrutteringen til idretten.
  • Legge opp til godt samarbeid med Kulturrådet for å styrke mangfold og kvalitet i Halden-kulturen.
  • Bruke de frivillige kultur- og idrettsmiljøer aktivt til integrering.
  • Sikre et fortsatt attraktivt og moderne biblioteks tilbud.
  • Styrke allemannsretten og sikre at strandsonebestemmelsene blir overholdt.
  • Videreutvikle Opera Østfold og Det norske blåseensemble anno 1734 i Halden.
  • Sørge for at flere barn får gå på kulturskole.
  • At alle barn har tilgang til gode kultur- og fritidsaktiviteter uavhengig av foreldrenes lommebok. Derfor styrkes frivilligheten, kulturen og idretten, spesielt i arbeidetrettet mot barn og unge fra lavinntektsfamilier.
  • Vi vil legge til rette for dem som skaper kulturen, og bidra til at kunstnere får bedre arbeidsvilkår.
  • Være en aktiv tilrettelegger for frivillig aktivitet lokalt, blant annet gjennom et tettsamarbeid med frivilligheten og ved å gjøre lokaler og utstyr tilgjengelig for aktivitet.
  • Styrke det økonomiske grunnlaget for Frivilligsentralen.
  • Rullere sentrumsplanen, og sette fart i byutviklingen. Beskytte verneverdige bymiljøer.
  • Bygge ny svømmehall i sentrum.
  • Gi folkehelsearbeidet en tydeligere profil som gjennomsyrer all aktivitet og planlegging.
  • Vektlegge hensynet til kulturminner i kommunal planlegging. Utarbeide en kulturminneplan for kommunen i samarbeid med historielagene.
  • At Kirken kan få midler til å vedlikeholde sine kirker, slik at de kan bli brukt som gode kulturarenaer.
  • Videreutvikle Fredriksten festning som en ledende nasjonal og regional kulturarena,et fyrtårn for kulturbaserte næringer, rekreasjon og som nasjonalt kulturminne.
  • Legge til rette for et fortsatt aktivt AMCAR-miljø.
  • Bidra til utvikling og drift av ungdomsklubber.
  • Arbeide for å realisere skulpturparken Lisa Amundsen.
  • Legge til rette for videreutvikling og markedsføring av Halden som rockeby.
  • Ta vare på og videreutvikle kulturkvartalet.

Rause og inkluderende lokalsamfunn med sterke fellesskap gir oss det beste utgangspunktet for å løse framtidas utfordringer. Derfor skal Halden kommune satse på kultur, frivillighet, idrett og skape arenaer for deltagelse og liv i lokalsamfunnet.

Kunst og kultur binder oss sammen og har en samfunnsbyggende kraft. Kunst og kultur kan begeistre og underholde, men også provosere og åpne for ny refleksjon. Det må oppmuntres til mangfold, både tradisjon og nyskapning trengs for å berike våre liv og vårt lokalsamfunn.

Alle skal ha mulighet til å delta i samfunnet. Vi vil senke terskler for deltakelse slik at bakgrunn, bosted og lommebok ikke skal være avgjørende for om man får delta eller ikke. Universell utforming skal være et mål som sikrer deltagelse for alle uansett om det gjelder foreldre med barnevogn eller om du er orienteringshemmet.

Kunnskap er grunnmuren for ethvert samfunn og biblioteket er ikke bare bøker, men en møteplass som er viktig for lokalsamfunnet på tvers av alder og erfaringer. Gjennom nyetableringen i Skofabrikken, økte driftsmidler fra kommunen og samarbeid med andre aktører har Halden fått et attraktivt og moderne bibliotek for lesing, lytting og møtevirksomhet.

Frivillighet i kulturarbeid er sentralt for bygging av miljø og tilhørighet. Det er viktig at det legges til rette for frivillig arbeid både innenfor idrett og andre kulturformer. Som virkemiddel bør kommunen vurdere bruk av sine mange ledige lokaler og vurdere å bistå med en konsulent for samordning av kulturaktiviteter. Kommunen bør også bruke det frivillige miljøet aktivt for å styrke integrering av nye landsmenn.

Halden som kulturby er også byrommet. Verneverdige bygg og bymiljøer må ivaretas gjennom de kommunale arealplaner og ned i reguleringsplanene. Verneverdige miljøer utenfor sentrum må også få oppmerksomhet. Tilgang til strandsonen bør styrkes og følges opp i perioden.

Halden består av et yrende kulturelt og religiøst mangfold. Der man har kirker og kirkesamfunn som bidrar til Halden samfunnet. Som kommune har vi et ansvar for tilrettelegging og vedlikehold. Ikke minst har vi en utfordring med kirkegårdene våre. De må kunne møte framtidens krav og plassbehov. Vi må også bidra til at kirkene blir åpne for alle. Her ligger det mye kulturarv og samfunnsverdier vi må ta vare på.

Er du enig med Halden Arbeiderparti om Kultur og fritid?