Økonomisk styring

Orden i økonomien er grunnleggende for Arbeiderpartiet.

• Kommunens realkapital (bygg, veier, anlegg) må forvaltes bærekraftig. Arbeiderpartiet vil øke innsatsen for vedlikehold.
  • Det stilles krav om effektivisering av kommunens drift. Gevinsten ved effektivisering brukes til bedre tjenester for innbyggerne og mer interessante arbeidsoppgaver for de ansatte.
  • Prioritere investeringsprosjekter som «betaler seg selv» gjennom reduserte driftskostnader først.
  • Utbygging av velferdskommunen må skje innenfor ansvarlige rammer der det ikke bygges opp igjen underskudd.
  • Halden Arbeiderpartiet vil videreføre en moderat eiendomsskatt, men vil styrke den sosiale profilen ved å øke bunnfradraget. Inntektene fra eiendomsskatten skal brukes til å styrke tjenestene til innbyggerne..

Orden i økonomien er grunnleggende for Arbeiderpartiet. All erfaring viser at dersom det bygger seg opp ubalanser i økonomien går det mest utover de som har minst fra før. Arbeiderpartiet garanterer at vi framover fortsatt skal ha en kommune med et driftsbudsjett i balanse og en gjeld som er håndterbar, for det gir trygghet for brukere og ansatte, og gjør at vi kan planlegge og investere bedre for framtiden.

I årene framover er det ikke rom for å svekke kommunens inntekter eller ta på seg nye oppgaver raskere enn de lar seg finansiere av den økonomiske veksten. Kommunens gjeld har kommet opp på et høyt nivå, og det er ikke rom for å øke den ytterligere. I neste periode vil vi prioritere investeringer som kan gi økt økonomisk handlingsrom i framtida, samt vedlikehold av kommunens realkapital blitt forsømt.

Er du enig med Halden Arbeiderparti om Økonomisk styring?