Kommunen som arbeidsgiver

Halden kommune er en av byens største arbeidsgivere

• Videreføre etterutdanning og god opplæring av kommunalt ansatte. I neste periode satse spesielt på å løfte kompetansen for ansatte i hjemmebasert omsorg.
  • Etablere en heltidskultur i Halden kommune som sikrer ansatte som ønsker det hele faste stillinger.
  • Sikre at faste oppgaver i Halden kommune utføres med egne faste ansatte, og at vikarbruk og innleie holdes på et minimum, og bare brukes unntaksvis.
  • Midlertidig ansettelse skal kun brukes ved begrunnet midlertidig behov.
  • Ha flere, gode lærlingeplasser i kommunen.
  • Sikre god kultur for omstilling i samarbeid med de ansatte når de kommunale tilbudene skal tilpasses endrede behov eller ny teknologi.
  • Bedre oppgavefordeling i helse- og omsorgstjenesten for å sikre riktig og nok personell.
  • Sikre et godt arbeidsmiljø og ha sterkere felles innsats fra ledere og tillitsvalgte for å redusere sykefraværet.

Halden kommune er en av byens største arbeidsgivere. Over 70 prosent av de ansatte jobber enten i helse- og sosialtjenesten eller med barn i barnehage og skole. En dyktig kommuneadministrasjon er viktig for å kunne øke evnen til å ta seg av alle som trenger opplæring, omsorg eller annen “oppbacking” fra fellesskapet. En god standard for kommunens arbeidsgiverrolle bidrar til gode normer for arbeidsgiverrollen i resten av arbeidslivet.

Kommunen skal være en profesjonell arbeidsgiver som fremmer meningsfylte arbeidsoppgaver, et godt arbeidsmiljø, deltakelse for de ansatte i tråd med lover og avtaler, dyktige ledere og med god evne til å beholde og rekruttere kompetanse. Fortsatt partssamarbeid er avgjørende for velferdsutviklingen i landet, og skal også følges opp i Halden kommune.

Er du enig med Halden Arbeiderparti om Kommunen som arbeidsgiver?

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker