Helse- og sosial

Alle i Halden være trygge på at de får den oppfølgingen de trenger gjennom hele livet.

• Eldreomsorgen og helsetjenestene skal være det offentliges ansvar og det offentlige må også i hovedsak produsere tjenestene.
  • Fortsatt ta i bruk velferdsteknologi for å få bedre tjenester, bidra til økt trygghet og et mer aktivt og selvstendig liv for de som trenger det.
  • Styrke aktivitetstilbudet for alle eldre, både de som bor hjemme og på institusjon.
  • Yngre mennesker som av en eller annen grunn ikke kan bo hjemme må sikres bedre levekår og en meningsfull hverdag.
  • Fortsatt styrke og tilpasse hjemmebaserte tjenester slik at folk kan bo hjemme så lenge de ønsker.
  • De ansatte må ha god tid til hver enkelt, og brukerne bør ha færrest mulig ansatte å forholde seg til. Derfor må kommunen satse på hele, faste stillinger og fase ut bruken av vikarbyråer.
  • Opprette flere sykehjemsplasser, avlastningsplasser og omsorgsboliger.
  • Styrke veiledningstjenesten for sosiale tjenester.
  • Satse på tidlig innsats for barn og unge, ved å styrke helsesykepleierenes tid på skolene og i barnehage.
  • Styrke enhet rus og psykisk helse for å kunne gi flere tilbud om hjelp.
  • Styrke lavterskeltilbudet for psykisk helse.
  • Arbeiderpartiet vil styrke avlastningsordningen for mennesker med bistandsbehov, slik at den blir kvalitetssikret og ett godt tilbud for brukerne og deres familier.
  • Halden kommune skal i større grad bruke fagfolk innenfor helse. Kommunen skal tilrettelegge for at ufaglærte får en mulighet til etterutdanning.
  • Arbeide for at flere kan få dekket utgifter til tannbehandling.
  • Videreutvikle et godt samarbeid med spesialisthelsetjenesten med mål om sømløse helsetjenester.
  • Videreutvikle ordningen med brukerombud for eldre og alle andre brukere av kommunens tjenester.
  • Arbeide for å sikre og styrke fastlegeordningen og legevakttjenesten i kommunen.
  • Sørge for et godt og variert botilbud til de som trenger det innenfor alle deler helsesektoren.

Det er et kvalitetstegn for samfunnet at levealderen øker, men det reiser også noen utfordringer i hvordan vi organiserer samfunnet. I likhet med mange andre kommuner vil Halden få økt behov for helse- og omsorgstjenester. Det vil bli flere eldre, og de eldre vil bli enda eldre. Pleiebehovet vil derfor øke. Omfanget av demenspasienter øker normalt i takt med øket antall gamle, og antallet kroniske lidelser kan øke. Disse økende behovene samtidig som samhandlingsreformen krever mye satsing på kompetanse og ressurser, kan gi begrenset rom for andre forbedringer i helse og omsorgstjenesten Ny teknologi vil øke rommet for nye forbedringer i den grad produktiviteten øker.

Det viktigste folkehelsearbeidet handler om det som gjøres før noen blir syke, der hvor vi lever livene våre; i barnehagen, i skolen, i arbeidslivet, på fritidsarenaer, og der vi bor. Derfor vil det satses mer på forebygging og tidlig innsats også innenfor folkehelsefeltet. Det må settes inn tiltak utover dagens nivå, for å forebygge problemer og håndtere utfordringer på et tidligst mulig stadium. Det må etableres lavterskel helsetilbud som gjør det enkelt å få hjelp. Vi må ha en skolehelsetjeneste som ser alle elevene. En idrettshall, og svømmehall i sentrum vil være viktige virkemidler for et styrket folkehelsearbeid.

Det er viktig at alle får anledning til å leve en god og aktiv alderdom, og at kommunen har gode helsetjenester som legger til rette for mestring av eget liv. Dette for at alle skal kunne leve gode verdige liv og bo hjemme så lenge de ønsker det. Det må legges det til rette for at alle som vil og kan bo hjemme, skal kunne gjøre det.

En større satsing på hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring skal bidra til at så mange som mulig kan få mulighet til å bo hjemme så lenge de ønsker. En styrking av rehabiliteringsavdelingen på Halden sykehjem blir også et meget viktig bidrag for å imøtekomme økningen av eldre i årene som kommer.

Det ligger an til at en større andel av innbyggerne våre vil få demens i årene framover. Demens er en sykdom som også berører de pårørende sterkt. Helsetjenesten forbereder seg på denne utfordringen, men det er også behov for at familier og resten av samfunnet er mer forberedt. Arbeiderpartiet vil mobilisere for et demensvennlig samfunn.

Det beste for den enkelte og for fellesskapet er om et helseproblem ikke oppstår eller ikke blir forverret. Det må arbeides planmessig og systematisk for å kunne flytte flere ressurser og kompetanse over mot tidlig innsats og forebyggende arbeid. Miljøvaktmestertjenesten som er etablert i Halden er et godt forebyggendelavterskeltilbud, dette tilbudet styrkes og utvides til andre områder og mot nye grupper.

Vi vet mange mennesker sliter, ikke minst innenfor rus og psykiatri. Vi vil gi folk med psykiske lidelser eller rusproblemer bedre, raskere og lettere tilgjengelig tjenester. Det betyr lavterskeltilbud, kortere ventetid og tettere oppfølging av individene over tid. Får man godhjelp tidlig, kan mange lidelser være spart. Det iverksettes tiltak for at helsestasjonen og skolehelsetjenesten skal bli enda bedre på å gi tidlig hjelp til ungdom og barn med psykiske lidelser.

Er du enig med Halden Arbeiderparti om Helse- og sosial?

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker