En åpen og digital kommune

Halden kommune skal være en publikumsvennlig kommune.

• At alle innbyggerrettede tjenester som kan digitaliseres skal digitaliseres, hvor innbyggernes behov skal være førende i utviklingen. Samtidig skal det være mulig å kontakte kommunen ved oppmøte eller på telefon.
  • At alle etater skal tilgjengeliggjøre verdifulle data for publikum på de statlige åpne dataplattformene, for å bidra til innovasjon.
  • Halden kommune har gått foran på flere områder for smartere løsninger ved hjelp av ny teknologi innenfor hele kommunens tjenestetilbud. Vi vil videreføre og styrke dette arbeidet.
  • Fortsatt utnytte støtteordningene for bredbåndsutbygging for å sikre god digital infrastruktur i hele kommunen.
  • Forbedre Halden kommune sine nettsider. De bør bli mer brukervennlige å finne fram i og gi bedre, oppdatert oversikt over det som skjer i kommunen. En skal tilstrebe et lettlest språk.
  • Bekjempe digitalt utenforskap ved å gi støtte og opplæring i bruk av digitale tjenester.

Halden kommune skal være en publikumsvennlig kommune, hvor alle innbyggere blir imøtekommet med god service og får den hjelpen de trenger. Brukerne skal involveres ogvære i førersetet både når behov skal avdekkes, tjenesten skal utformes og når tjenesten er i bruk.

Halden kommune skal være åpen og tilgjengelig, og kommunisere på en klar og forståelig måte. Haldens innbyggere skal få et heldigitalt møte med kommunen, gjennom smartere, mer samordnende og universelt utformede tjenester som oppsøker deg når du har behov. Samtidig skal det være mulig å kontakte kommunen gjennom frammøte eller på telefon.

I deler av kommunen er nettilgangen fortsatt svak. Skal digitale tjenester innen skole, helse og andre kommunale og statlige tjenester fungere godt, må nettilgangen være tilfredsstillende.

Økt produktivitet som følge av digitalisering skal komme innbyggerne til gode. Halden Arbeiderparti er opptatt av å skape et godt fagmiljø og sikre at kommuneadministrasjonen blir en attraktiv IKT-arbeidsgiver.

Halden Arbeiderparti vil engasjere innbyggerne til å delta i debatten og beslutningene om hvordan byen og kommunene skal utvikle seg. Innbyggerne skal få mer informasjon og øktemuligheter til å kunne si sin mening gjennom både tradisjonelle informasjonskanaler og nye, digitale kanaler.

Er du enig med Halden Arbeiderparti om En åpen og digital kommune?

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker