Prideflagg på by brua i Halden

Pride er solidaritet

Skrevet av Ann-Julie Skarpmo, vår 5. kandidat.

Denne uken arrangeres Pride på Grensen her i Halden.

Er du en av de som ikke skjønner hvorfor vi trenger pride?

Da er du heldig.

Jeg er også heldig.

Jeg har vært åpent skeiv i snart 15 år, men det er ikke så mange ganger jeg har blitt utsatt for ubehagelige ting på grunn av min legning. Jeg går under radaren hos de fleste med fordommer. Jeg passer vel inn?

Men jeg vet at dette er verre hos de som skiller seg mer ut. Enten de kler seg annerledes, viser kjærligheten sin offentlig, har en annen kjønnsidentitet eller stikker hodet frem i kampen for skeives rettigheter.

Mennesker er flokkdyr. Vi vil passe inn. I dyreriket blir man utstøtt hvis man ikke er som de andre. Men har vi ikke kommet lenger, vi mennesker?

Joda, her i Norge har vi kommet lenger enn mange land. Mange skeive kan leve sammen og stifte familie på lik linje med heterofile. Men i det øyeblikket man skiller seg ut fra flertallet blir det provoserende for enkelte. Kommentarfeltene på Facebook flommer over av hat og fordommer, for ikke å snakke om angrepet på skeive under pridefeiringen i Oslo i fjor. Skeive blir utsatt for trusler, spyttet på, banket opp. Dette skjer også i vårt nabolag.

Derfor trenger alle minoriteter støttespillere hos majoriteten. Vi i Arbeiderpartiet er en slik støttespiller. Vi mener at fellesskapet skal sørge for at alle har like muligheter til gode liv, og at alle skal høre til. For oss handler det om solidaritet.

Solidaritet er en grunnleggende verdi i Arbeiderpartiet, og denne uken står vi selvfølgelig sammen med alle skeive som trenger vår støtte.

Da Pride på Grensen skulle arrangeres for første gang i fjor, var Halden Arbeiderparti blant partiene som jobbet for at kommunestyret skulle bevilge penger til arrangementet. Det lyktes vi med. I år la Arbeiderpartiet inn støtte i kommunebudsjettet til arrangementet, og fikk flertall for dette. Både i ord og handling vil Halden Arbeiderparti fortsette å jobbe for et inkluderende og mangfoldig Halden, også etter høstens valg.

Jeg elsker det store mangfoldet blant skeive, hvor man kan være fargerik eller grå, høylytt eller lavmælt. Det er rom for å være akkurat den du er, og det er nettopp det det handler om!

I Norge skal man kunne elske den man vil og være den man er.

Jeg håper jeg får gå sammen med mange haldensere i paraden på lørdag. Happy pride!

Ann-Julie
Linn, Solveig og Ann-Julie